ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en order via www.hestaliv.se. Avtal ingås mellan dig och Hestaliv Dalarna, organisationsnummer 730405-7222. Kontaktuppgifter och övrig information om Hestaliv framgår på hemsidan.
För att kunna beställa på hemsidan måste Du ha fyllt 18 år. Hestaliv accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.
Hestaliv reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Vid fel angående leveranstid eller pris kontaktar Hestaliv dig. Hestaliv har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen på hemsidan när som helst.
Hemsidan, samt allt innehåll på denna, ägs av Hestaliv eller dess licensgivare. Detta innebär att varumärken, bilder samt information om varor och annat inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande.
2. Villkor och order
För att kunna göra ett köp via hemsidan måste Du acceptera dessa villkor, genom att acceptera villkoren förbinder Du dig att följa villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen och samtyckt till användningen av personuppgifter.
Ett avtal om köp ingås först när Hestaliv bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Hestaliv per e-post. Hestaliv uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuell kontakt med Hestaliv:s kundtjänst.
3. Priser och betalning
Vid beställning via hemsidan gäller de priser som anges på hemsidan. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
Hestaliv förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
4. Leverans och transport
Varor som finns i lager levereras normalt inom 2-5 vardagar. Varor som inte finns i lager har en leveranstid på 5-10 vardagar. Ett fåtal varor på hemsidan är beställningsvaror och har något längre leveranstid, närmare leveranstid meddelas via vår kundtjänst. Den förväntade leveranstiden av varan framgår på den aktuella varusidan på hemsidan.
Paket ska hämtas ut inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och avinummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer via SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har Hestaliv rätt att debitera dig en avgift på 300 kr för fraktkostnader och dylikt.
5. Kampanjer och erbjudanden
Hestaliv kan ibland erbjuda kampanjer på hemsidan som har förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa kampanjvillkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Hestaliv i samband med kampanjen. Hestaliv kan när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa allmänna villkor utan ändringar.
6. Ångerrätt
Vid köp av varor på hemsidan gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att returnera varan till Hestaliv inom 14 dagar från det att Du tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka produkten i retur till Hestaliv med en kopia på kvitto/faktura med Ditt ordernummer, vad Du vill returnera och eventuell bytesprodukt.
Ångerrätten gäller inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel eller för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, kosmetiska produkter) eller produkter som på annat sätt är använda och ej längre kan räknas som i nyskick.
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.
Vid utövande av ångerrätten står Du för returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum Du tog emot ordern eller väsentlig del av ordern. Varan ska skickas väl emballerad och i oanvänt skick. Returer ska göras till Hestaliv enligt de anvisningar som anges i vår returinformation.
När Du ångrar hela ditt köp betalar Hestaliv tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive leveranskostnader/frakt. Returnerar Du endast en del av ordern återbetalas inte leverans/betalkostnaderna. På det belopp som ska återbetalas har Hestaliv rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Hestaliv betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Hestaliv tog emot Din retur. Vi tar ut en avgift för outlöst paket på 300 kr för att täcka fraktavgifter osv. Vill Du göra en retur bör Du för att undvika den kostnaden lösa ut paketet och sen göra en retur enligt returinfon som finns i paketet.
7. Garantier och reklamation
Vissa av Hestaliv:s varor omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda villkor för garantin för respektive vara finns på hemsidan eller i dessa villkor. Garanti för varor täcker endast fabrikationsfel, och därmed inte slitage eller fel som uppstår av egen inverkan, ombyggnation eller förändring av varan. Du kan använda Din orderbekräftelse som garantibevis.
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra reklamation av vara ska kontakta Hestaliv snarast möjligt efter att felet upptäckts via Hestaliv:s kundtjänst. Hestaliv står för returfrakten för godkända reklamationer.
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Hestaliv att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Hestaliv förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer Hestaliv riktlinjer från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), se www.arn.se.
8. Personuppgifter
När du anförtror Hestaliv dina personuppgifter är det viktigt för oss att du känner dig trygg. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareförmedlar aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Dina personuppgifter behandlas med största respekt och i enlighet med gällande lagstiftning. Denna policy beskriver hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats och använder de tjänster som erbjuds där.
Personuppgiftsansvarig är Hestaliv (org. nr 730405-7222).
I samband med att du lägger din order godkänner du att vi sparar och använder dina uppgifter för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
9. Tillämplig lag och tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med Hestaliv:s kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Hestaliv beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.
